I 2013 fikk avisa utarbeidet en strategiplan der blant annet Inderøyningens verdigrunnlag ble understreket. Her heter det at «Inderøyningen skal være ei fri og uavhengig lokalavis med Inderøy kommune som dekningsområde og primært nedslagsfelt. Det skal være en høyt prioritert målsetting at alle fem grender i kommunen er stoffmessig dekt i hver utgave. Avisa skal være lokalsamfunnets lim og lupe. Den skal være bygdas talerør og samlende identifikasjonsobjekt, og skal fortelle hva som foregår i lokalsamfunnet. Dessuten skal spaltene være åpne for alle som ønsker å komme til, innenfor lovens og presse-etikkens rammer».
I arbeidet med strategiplanen ble avisas redaksjonelle visjoner løftet fram. Her heter det at «Inderøyningen skal ha en positiv grunntone, men sette fingeren på kritikkverdige forhold i lokalsamfunnet og at den skal framstå som relevant for alle inderøyninger, enten de bor i Inderøy, eller har hjertet sitt i kommunen.» Ellers er visjonen at «Inderøyningen skal være Inderøy sin stemme i storsamfunnet, den skal profilere at vi er «best i lag»– både internt i bedriften og sammen med Inderøy-samfunnet og den skal løfte fram hele Inderøy, både geografisk, næringsmessig og kulturelt.» På markedssiden er visjonen at «Inderøyningen skal ha en økonomi som gir avisa handlefrihet, og har som målsetting å drive forretningsmessig lønnsomt med egen drift og at avisa skal være det primære valgt for annonsører i Inderøy.»
«Oppsummeringen viser at vi har all grunn til å se positivt på avisas muligheter i 2014.»
For oss ansatte i Inderøyningen har arbeidet med strategiplanen vært meget nyttig. Det har bidratt til kreativitet og gjort at vi «drar i samme retning». Vi er sikre på at dette vil bidra til å gi avisa et løft.
En målsetting for Inderøyningen i 2013 var økt annonsemengde både i kroner og volum. Det klarte vi. Vi nådde budsjett og vel så det. Dette er vi naturligvis fornøyde med. Oppsummeringen viser at vi har all grunn til å se positivt på avisas muligheter i 2014.
I 2013 hadde vi bestemt oss for at vi skulle bli enda bedre på å finne fram saker som setter dagsorden i lokalsamfunnet. Her har vi bare delvis lykkes. I likhet med tidligere år har vi ikke vært flinke nok til å levere notiser og småstoff, og vi ser at vi litt for ofte tillater at artiklene blir for lange. Her håper vi at en gjennomgående og mer restriktiv bruk av malstyring skal bidra til kortere og mer strukturerte artikler.
Inderøyningen kommer ut en gang per uke, og det preger naturlig nok innholdet i avisa. Vi er ei reportasjeavis. Den som forventer at vi skal konkurrere med dagsavisene på ”brann- og politistoff”, blir skuffet. Selvsagt skal Inderøyningen være ei aktuell avis som bringer nyheter, men vi må likevel være ærlige og innrømme at featurestoffet preger våre utgaver i like stor grad som det reine nyhetsstoffet.
Vi hadde mål om å få flere abonnenter i fjor sammenlignet med 2012. Det greide vi ikke. Tallene viser at vi i 2013 hadde 21 færre abonnenter enn avisa hadde i 2012. Høsten 2013 satte vi inn et støt for å få flere abonnenter. Det ble en vellykket kampanje der opplagsøkningen vil synes når opplagstallene for 2014 offentliggjøres i februar 2015.