Oppdraget til avisa er godt definert i Vær Varsom-plakaten: Vi skal informere om det som skjer, avdekke kritikkverdige forhold og beskytte enkeltmennesker og grupper mot forsømmelser, og legge forholda til rette for en konstruktiv og opplyst offentlig debatt. Her er noen eksempler på hva vi har gjort:
Informere om det som skjer i samfunnet:
Aksla-drapet. Torsdag 29. august blir studenten Anja Weløy Aarseth (21) fra Bergen meldt savnet i Ålesund. Massive letestyrker finkjemmer byfjellet i Ålesund, og lørdag blir Weløy Aarseth funnet drept like ved en mye trafikkert sti på Akslafjellet. Noen dager seinere blir en 23 år gammel mann pågrepet i Ålesund og siktet for drapet. I de hektiske dagene mens letingen pågår, og i dagene før og etter pågripelsen, er byen sterkt preget av hendelsen. Sunnmørsposten følger den tragiske saken med nyhetssaker på nett, digitale tidslinjer, kart, direktesendinger og reportasjer i papiravisa.

Når tragedien rammer, har mediehuset ei viktig oppgave som samlingspunkt i lokalmiljøet, både ved å formidle korrekt informasjon og ved å gi folk mulighet til å dele frykt, usikkerhet og medfølelse. Folk ringer ofte til avisa når de lurer på om det har skjedd noe alvorlig, og det setter vi pris på. Avisa har ei viktig rolle som lokal informasjonssentral.
Jordraset på Vartdal. I november måtte 40 personer evakueres da det gikk et stort jordras i Årsetdalen på Vartdal. Journalisten tok seg raskt til stedet, og kunne formidle viktig informasjon om det som hadde skjedd.
LES OGSÅ: 40 evakuert etter jordras
Trafikkproblema i Ålesund sentrum: I en rekke artikler og reportasjer på seinsommeren fortalte Sunnmørsposten om den stadig økende trafikken i sentrum som skapte problemer. En bedriftseier vurderte å flytte virksomheten fra ytre bydel på grunn av trafikken, og det ble lansert en rekke forslag til hvordan situasjonen kan løses. Vi bestemte oss for å teste rushtrafikken og dokumentere hvordan det var å ta seg gjennom rushet med forskjellige framkomstmidler. Seks journalister ble utstyrt med GPS-trackingutstyr og ulike framkomstmidler. På sykkel, moped, buss, bil, til fots og med kajakk skulle journalistene teste hvem som kom seg først gjennom ettermiddagstrafikken. Vi ville fortelle historiene på alle plattformer, og vår datajournalistikk-avdeling smpLab sydde det hele sammen. Det ble laget en animasjon som rekonstruerte løpet utfra GPS-data, rushtesten ble filmet på video og det hele ble presentert både på nett og i papiravisa. Saken skapte stort engasjement blant leserne. Prosjektet gikk dessuten til topps i kategorien Storytelling under Nordic Data Journalism Award i Stockholm.

Se hovedartikkel her (http://bit.ly/RUSHiAalesund) Gå direkte til film her (http://bit.ly/RUSHfilmAalesund) Gå direkte til interaktiv grafikk her (http://bit.ly/RUSHanimasjon) Se trailer her (http://bit.ly/RUSH-teaser)
Budsjettet presentert på ny måte: Kommunale budsjetter kan være tung lesning. For å gi innbyggerne god informasjon, og dermed sikre dem muligheten til å påvirke budsjettprosessen, valgte vi å presentere Ålesundsbudsjettet på en helt ny måte. En journalist og designer jobbet med prosjektet. Journalisten valgte ut de mest interessante postene, for å vise hvor pengene blir brukt, og hvor presset kommuneøkonomien faktisk er. Og mens journalisten jobba med talla, forberedte designeren presentasjonen. Ideen fra designeren var å la leseren få følelsen av å sitte på politikerens pult og motta forslaget. Ved fargevalg, visuelle effekter og animasjon, prøvde vi å gjøre det enkelt å forstå innholdet.
Ti timer etter at rådmannen presenterte budsjettforslaget på pressekonferanse, var grafikken publisert. Flere gav uttrykk for at «Nå forstod til og med jeg budsjettet»
Denne infografikken ble lenket til alt stoff som Sunnmørsposten publiserte i dekningen av Ålesundsbudsjettet i ukene fram til politikerne skulle vedta det. Sjelden har det vært så høg temperatur i forbindelse med budsjettdebatten i Ålesund, og både unge og eldre engasjerte seg.
Her er resultatet: http://bit.ly/budsjettSMP
LES OGSÅ: Tøffe kutt i vente
Sjukehusøkonomi og struktur har vært et viktig tema også i 2013. Trusselen om kutt ved sjukehuset i Volda har ført til mange reportasjer. Overlegen som har kjempet for framtida til Volda-sjukehuset, Rune Heggedal, ble stemt fram til årets hederspris av Sunnmørspostens lesere.
Internasjonalt næringsliv:
Sunnmørsposten satte i november fokus på den eventyrlige utviklinga som har vært blant offshorerederiene i Herøy. Vi hentet inn tall direkte fra de ni rederiene når det gjald veksten i antall ansatte, antall offshoreskip og markedsverdien av disse. Flåten i antall skip var doblet siden 2005, og er nå på ca. 100 skip. Samlet har flåten nå en markedsverdi på 35 milliarder kroner, en firedobling i markedsverdi siden 2005. Antall ansatte har vokst med 1.800 til 3.000 i 2013.
Vi illustrerte utviklinga med tall og grafikk, i papir og digitalt. I tillegg lagde vi en søkbar database der hele flåten ble presentert med bilder og fakta . ‘’
http://www.smp.no/naeringsliv/article8656387.ece

Flaggstriden i Ålesund:
25. april meldte Sunnmørsposten at multikulturelle Aspøy skole i Ålesund ønsket å bruke papirflagg de selv hadde laget med det norske og andre nasjoners flagg i 17. maitoget. 17. mai-komiteen var nølende og spurte i en epost til kommunen om dette var greit. Saken utløste en voldsom og langvarig debatt - spesielt på sosiale media. Det endte med at elevene bar en selvlaget fane, pyntet med hjerter og utenlandske flagg.
http://bit.ly/flaggsaken
Justin Bieber foran tentamen:
Første uka i april herjet Justin Bieber-feberen i Norge, og rektor Roar Aasen ved Blindheim ungdomsskole i Ålesund flyttet tentamen for 10. klassingene slik at Bieber-fansen skulle komme seg på konsert. Debatten om skolens rolle tok av. Hva var viktigst: Skolen eller Bieber. Aasen havnet i debatt på NRK, fikk litt kjeft, men mest ros - og endte som helt hos elevene som mente de hadde fått økt motivasjon for skolearbeidet med en rektor som tok dem på alvor.
Her er rektorens hilsen til Justin Bieber: http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/article7353905.ece
Stortingsvalget:

I likhet med mange andre aviser la vi i år vekt på å engasjere unge lesere i forbindelse med årets stortingsvalg. Vi etablerte et ungdomspanel, og intervjuet ungdommene i ukene fram til valget. Dessuten laget vår smpLab en interaktiv grafikk for å presentere de ulike lokale kandidatene. Grafikken ga en rask presentasjon av hvem politikerne er, hvilke saker som er viktige for dem og hvorfor de har engasjert seg i politikk. Vi utnyttet alle kanaler for å informere og skape engasjement; interaktiv grafikk på nett, video og reportasjer i papiravisa.
Her er valggrafikken:
http://www.smp.no/tema/valg/article7786751.ece
Og her er et eksempel på valgvideo:
http://www.smp.no/tema/valg/article8238179.ece
Sport: Vi er nyhetsledende på sport, særlig det som gjelder AaFK. Også innen idrettspolitikk har vi hatt flere gode saker i 2013. Sporten tok opp hall-problematikken i Ålesund gjennom en artikkelserie, og sørget for at Hatlane-hallen og den nye Spjelkavikhallen også blir åpen for trening om kveldene og at lagene kan få spille kamper der i helgene. Rådmannen innstilte på stengte haller etter klokka 16 for å spare penger. Men etter at avisa satte søkelys på problemet, snudde politikerne og ga grønt lys for mer bruk. Det samme med hallen i Osane. Den var egentlig skutt ut i mørket, på grunn av elendig kommuneøkonomi. Vi laget flere større saker om behovet for en hall i ytre bydel, snakket med sentrale personer både fra Hessøya og innen de største partiene, og plutselig var Osane-hallen inne på kommuneplanen igjen.
Kultur: Vi har brei dekning av det som foregår innen kulturlivet på Nordvestlandet, både når det gjelder arrangementer og kulturpolitikk. Ålesund er i den heldige situasjon at det hvert år deles ut tusenvis av kroner fra Kjell Holm stiftelsen til kulturelle og ideelle formål. I en stor lørdagsreportasje undersøkte vi hvordan disse kulturmillionene blir forvaltet av Stiftelsen, og hva det betyr for unge kunstnere å få slik starthjelp.
Avdekke og verne mot forsømmelser:
Mangelfull beredskap.
18. januar i 2013 gjennomførte Solveig Marit Eliassen et mindre inngrep ved Ålesund sjukehus, og i dagene etterpå fikk hun store smerter. Ektemannen kjempet for at legevaktlegen i Norddal kommune skulle besøke og vurdere kona. I tillegg ba han utrykkelig om å få ambulanse. – Dette er akutt, vi må ha ambulanse, var hans fortviltebønn.Men AMK fryktet for beredskapen og ville sende Solveig i drosje. Den 24. januar dør hun på Ålesund sjukehus. Få dager før var hun ei livsglad og frisk kvinne på 55 år.
Disse forholdene ble belyst gjennom flere reportasjer i Sunnmørsposten. Vi publiserte også hele lydloggen mellom Arntsen og AMK som dokumenterte de siste fortvilte timene. Saken førte til en rekke oppslag om beredskap, organisering, struktur og praksis. Politiet og Statens helsetilsyn etterforsker fortsatt.
Les saken her: http://www.smp.no/nyheter/article8021575.ece
Sosial dumping. Sunnmørsposten har gjennom flere artikler både i 2012 og 2013 skrevet om sosial dumping i byggenæringa. Utenlandske arbeidere har fortalt om dårlige lønns-og arbeidsvilkår, og at de har følt seg lurt. Felles for tre av disse byggefirmaene, er at de har vært underleverandører til Nordbohus Ålesund. Arbeidstilsynet betegner forholdene hos underleverandørene som grov sosial dumping, og påpeker at Nordbohus har ansvar, og at de skiller seg ut i regionen. Vi belyste også konsekvenser av sosial dumping for de aktørene i byggebransjen som driver seriøst.
Da Nordbohus Ålesund fikk tildelt Gaselleprisen av Dagens Næringsliv stilte vi spørsmål rundt kriteriene til denne prisen, som viser seg å være utelukkende økonomiske (vekst i omsetning, resultat etc).
Denne saken er et godt eksempel på behovet for mediehus med lokalkunnskap, som kan sørge for at baksiden av medaljen også kommer fram
Mannssjåvinisme på rådhuset :
På en markering for stemmerettsjubileet gikk tidligere rådmann i Ålesund, Ragna Dahl Grønnevet, ut og sa følgende : - Mannfolka rår i ålesundspolitikken. Hun fortalte om skjult makt, fordeling av lukrative verv og trakassering av kvinnelige politikere. Hun mente heller ikke å ha sett framskritt for likestillingen i løpet av sine 21 år som tilsatt i kommunen. Sunnmørsposten fulgte opp saken og søkte svar på Dahl Grønnevets påstander i ulike politiske miljøer. Saken førte også til flere debattinnlegg i avisen.
Hva forteller skattelistene om økonomien vår?
Da skattedataene ble frigitt i oktober 2013, gikk vi igjennom hele landets skattedata. Dette er big data, med over 4,300.000 kolonner. . Målet var å se hva skattelistene egentlig forteller om økonomien vår.
Vi delte befolkningen inn i fem inntektsgrupper. Grafikken viser forskjellene mellom de med høyest og lavest inntekt både fordelt på fylker, regioner og bydeler.
Slik klarte vi å vise konturene av forskjells-Norge.
Hvor mye mer tjener man på «gullkysten» på ytre Sunnmøre enn på indre Sunnmøre? Hvor bor rikingene i Ålesund? Hvilken bydel har lavest snittinntekt? Og hvordan står det til blant landets 4,3 millioner skatteytere?
Alle tall er basert på data fra skattelistene fra Skatteetaten. Løsningen har responsivt design og fungerer på alle devicer.
Et klart motiv bak satsingen, var å vise verdien av åpenhet rundt skattelister. Det er av samfunnsmessig betydning at det er åpenhet rundt skattedataene, og for å forsvare dette må også pressen grave dypere enn bare å eksponere folk for naboens formue og inntekt.
Her er resultatet: http://bit.ly/Skatt2013SMPsak
«Meningsfull bruk av skattelister», «Mulig lokalpresse er flinkere enn rikspressen her…», «Great looking infographic!» og «Langt mer interessant enn det jeg har sett i den såkalte hovedstadspressen» var blant kommentarene på Twitter fra folk som hadde sett presentasjonen av skattedata på smp.no.
Om disse er representative, har vi oppnådd noe av hensikten bak datajournalistikken
Les reaksjonen fra Twitter her: http://bit.ly/Skatt2013blogg
Legge forholda til rette for en konstruktiv debatt:
I forbindelse med omlegginga av avisa prioriterte vi å flytte debattsidene lenger fram i avisa og gi dem både tydeligere og større plass. Sunnmørsposten skal være det viktigste organet for den offentlige samtalen på Nordvestlandet. I 2013 hadde vi 2030 leserbrev på trykk i papiravisa. Vi etablerte også en egen etasje med meningsstoff på smp.no. Når det gjelder debatten under artiklene på smp.no er de nesten helt borte. Etter at det ble krevd innlogging for å delta, har mange forsvunnet. Mye av debatten er flytta over til Facebook sida til smp.no der saker blir kommentert og diskutert.
Debattmøte: Sunnmørsposten arrangerte debattmøte før valget i samarbeid med Høgskulen i Volda. Listetoppene for de politiske partiene på Mørebenken ble invitert til å diskutere aktuelle saker. Debattmøtet ble direktesendt på Smp-tv.
Leserkontakt:
I forbindelse med presentasjonen av redaksjonell årsrapport for 2012 inviterte ansvarlig redaktør til nettmøte med leserne. Det kom mange gode og konstruktive tilbakemeldinger. Vi fikk også mange klare tilbakemeldinger fra leserne da papiravisa fikk ny design i mars. Vi fikk mye ros for god design, men også kritikk for at skrifta var blitt mindre på noen notiser og at Sudokuen hadde krympa. Dette fikk vi retta opp. Vi lanserte deretter en ny Lesernes Side i papiravisa med god plass til leserinnsendte bidrag, leserbilder, barnetegninger, Sudoku , Kryssord og Brigde.
Facebook-sida til smp.no blir brukt aktivt til å kommunisere med leserne, og smp.no rundt 19.000 venner.
Sunnmørsposten har arrangert Fem-rette-finale, og Nyskaperdag ved Campus Ålesund i forbindelse med kåringen av Årets Nyskaper i Nordvest.
Før jul inviterte vi til Åpen Dag i Sunnmørspostens lokaler i Ålesund og ved lokalkontoret i Volda. Alle abonnenter fikk anledning til å velge ei gratis bok fra Sunnmørspostens forslag som julegave. Dessuten bød vi på pepperkaker, kaffe og en prat med redaktøren. Svært mange kom innom, og det ble et hyggelig opplegg.