Mediehuset iTromsø har iverksatt en reell digital først-strategi, som gjennomsyrer all virksomhet i mediehuset. Dette innebærer blant annet konkrete målsettinger i forhold til antall publisert nyhetstitler, levende bilder-innslag, nettrafikk pr time og aktivitet og tilstedeværelse i sosiale medier.
Den overordnede målsettingen er å bli nummer èn digitalt i Tromsø. For å nå denne målsettingen ble det høsten 2013 igangsatt et omfattende endringsprosjekt, som både handler om å plukke ”lavthengende digitalfrukt” innenfor redaksjonell og kommersiell virksomhet, og om å drive digitalt innovasjonsarbeid. I innovasjonsdelen av prosjektet har Mediehuset iTromsø invitert byen med på en stor ”dugnad”.
I tillegg er det gjort store organiseringsendringer i løpet av året. En ny redaksjonell nyhetsturnus gjør at alle redaksjonelle medarbeidere jobber inn mot alle flater og leverer fortløpende til nett og mobil, det er etablert en egen frontsjefrolle med fokus på digital frontredigering og ved årsskiftet er den digitale innsatsen styrket gjennom flere tilsettinger, blant annet av en egen videojournalist med hovedansvar for den løpende tv-dekningen.
På kommersiell side er salgsledelsesleddet styrket, gjennom tilsetting av en egen digital salgssjef, som skal sørge for at den kommersielle transformasjonen for alvor skyter fart. Ambisjonen er at minst 30 prosent av alle salgsinntekter skal komme fra digitalt salg allerede i 2014.