Hvert år utarbeider avisene i Polaris Media, som Folkebladet er en del av, en redaksjonell årsrapport. Folkebladet bringer her et utdrag av rapporten, vår egen "redaksjonelle selvangivelse.
Mål og prioriteringer
Folkebladets visjon er «En viktig del av hverdagen». Det er en krevende ambisjon, som innebærer å være relevant, viktig og uunnværlig for våre lesere hver dag - i papiravisa og på alle våre digitale plattformer. Våre kjerneverdier er «folkelig», «nær», «engasjerende», «modig» og «redelig», også det krevende verdier valgt ut av våre egne medarbeidere.
Folkebladet er den største og viktigste nyhetsformidler i hele vår region, både på papir, nett og andre plattformer. Med 23.000 daglige lesere i en region med vel 30.000 innbyggere gir det et bilde på vår sterke posisjon.
Folkebladets papirutgave ble i 2013 fullstendig redesignet, med tydeligere prioriteringer mellom stort og smått - og med nyheter som prioritert felt.
Nyhetsåret
I vårt forløpende nyhetsdekning kan vi se tilbake på et dramatisk og hendelsesrikt år. Den største nyhetssaken skjedde i påsken, da tre unge mennesker mistet livet i et ras i Tromdalen på Senja. I krevende terreng ble de tre mennene tatt av ras mens de kjørte snøskuter. At dette skjedde like før påskehøytiden satte inn, gjorde også at utfordringen ble stor for Folkebladet i dekningen av ulykka. På grunn av få papiravisdager i påsken ble det meste av nyhetsstoffet presentert digitalt.
Andre store nyhetssaker i 2013 var naturligvis stortingsvalget. I sum var 2013 i Folkebladets spalter og på digitale plattformer preget av mye politikk, spesielt omstridte saker i lokalpolitikken, i fylkespolitikken.
Konkursen i regionens største turistanlegg, Målselv fjellandsby var også blant de store saker i 2013, det samme med omstruktureringen av lensmannskontorer og politiet. At været også er godt stoff viser ikke minst trafikken på nett når det enten regner mye, blåser mye eller kuldebølgene rir regionen.
Web-TV
Folkebladet satser ut fra våre ressurser tungt på nett. Spesielt web-TV er et satsingsområde, og i 2013 produserte vi 412 lokalt baserte TV-innslag. (321.029 visninger). Blant de største satsingene var et fotballmagasin før seriestart, direktesending av kommunestyremøter, julekalender og en TV-serie der en av våre medarbeidere har starte trening og slankekur under tittelen «Fra tjukkas til smukkas».
Avisens samfunnsrolle
Folkebladet ønsker å framstå som en klar og tydelig meningsbærer i lokalmiljøet og i nordnorsk sammenheng. Daglige lederartikler og ukentlige kommentarer skrevet av avisas egne medarbeidere skaper engasjement langt utenfor vårt lokalområde. Folkebladet har vært et tydelig talerør for å bevare de store forsvarsetableringene i Midt-Troms. Avisa har også engasjert seg i fylkespolitikken, der Troms fylkeskommune gikk på store økonomiske smeller etter underskudd innen samferdsel og Kraft & Kultur-skandalen i Troms Kraft, som er delvis eid av fylkeskommunen.
Folkebladet legger også vekt på å bringe «gladsaker». Vi har gått gjennom våre førstesider i 2013. 161 av dem hadde «negative» oppslag, mens 143 hadde «positive» oppslag - eller «gladsaker».
Journalistfaglig utvikling
Folkebladet har i 2013 hatt journalister på digitalkurs i regi av Journalistutdanningen i Nord-Norge, og store deler av redaksjonen deltok også på Svarte Natta-seminaret i Tromsø i november.
Vi følger tett opp nyansatte. Papiravisa og folkebladet.no evalueres hver dag på morgenmøtet, samt at det skrives intern logg om våre produkter - der meningsutvekslingene i perioder er mange og engasjerte.
Etikk
Folkebladet ble i 2013 klaget inn to ganger til Pressens Faglige Utvalg. Den ene klagen var fra rådmannen i Lenvik kommune, som mente hun hadde krav på samtidig imøtegåelse av omtalen av et leserinnlegg. Den andre var fra kinoleder i Lenvik kommune, som mente det var feil av avisa å bruke hans yrkestittel i forbindelse med omtale av en politisk sak der han engasjerte seg som privatperson.
Folkebladet ble «frifunnet» i begge saker.
Steinulf Henriksen, sjefredaktør Folkebladet